
V srpnu 2025 jsme se vydali na naši dosud nejambicióznější „matriarchální cestu“. Naše kroky vedly do jednoho z nejodlehlejších koutů světa – na ostrov Bougainville v Papui Nové Guineji (PNG), kde turistická infrastruktura prakticky neexistuje a oblast navštěvují jen pracovníci rozvojových organizací a misionáři.
Ostrov poznamenaný konfliktem
Autonomní region Bougainville se stále vzpamatovává z desetileté občanské války. Konflikt, který rozpoutalo drancování obřího měděného dolu Panguna vládami Austrálie a PNG, si vyžádal až 20 tisíc životů. Přestože byla mírová dohoda podepsána už v roce 2001, následky “krize” jsou v každodenním životě stále patrné.




Fakta:
- Místo: Autonomní území Bougainville (Papua Nová Guinea)
- Populace: kolem 250 tisíc
- Náboženství: křesťanství
- Jazyk: tok Pisin, angličtina a dalších 25 austronéských a papuánských jazyků
Naší základnou se stává bývalé hlavní město Arawa a jeho okolí, kde sídlí nejtradičnější matrilineární skupiny – Nasioi a Nagovisi. Každý, s kým se dáme do řeči, věří, že nezávislost, kterou si odhlasovali v referendu, skutečně v roce 2027 získají. Vzduchem se šíří vlastenecké nadšení a hledání identity, která by sjednotila ostrov a odlišila jej od pevninské PNG.




Hrdost na matrilineární společnost
Bougainvillané jsou hrdí nejen na svou údajně nejtmavší pleť na světě, ale především na svůj matrilineární systém.
Děti se už od základní školy učí, že „máma doma šéfuje“ a otec pracuje pro ni. Žena vystupuje jako investor – vlastní půdu a majetek a od manžela očekává, že je bude spravovat a rozvíjet.
Rodiny si přejí dcery, protože právě ony zajišťují pokračování rodu. Učitelé nám říkají, že dívky jsou mnohem disciplinovanější a často i úspěšnější studentky než chlapci. Mnoho mladých lidí odchází studovat na pevninu, ale téměř všichni se vracejí zpět – na svůj bezpečný matrilineární ostrov, aby pěstovali kakao a rozjížděli vlastní podnikání.
Naopak pevninská Papua Nová Guinea je místními vnímána jako patrilineární, patriarchální, agresivní a nebezpečná. „Tady vládnou ženy a proto je tu klid,“ směje se učitelka Mikaila.








Na krátkou reportáž o bougainvillských ženách z produkce ABC News se múžete podívat tady…
Festival Tama: Oslava tradic a ženské síly
Kulturní identitu posiluje i festival Tama – strhující přehlídka hudby, tance a tradičních rituálů. Skupiny z celého ostrova vystupují za doprovodu hlubokých tónů bambusových fléten a přenášejí diváky do světa předků, duchů a čarodějnictví.
Součástí festivalu je také soutěž v přípravě tradičního pokrmu tama – směs banánů, kasavy nebo tara s kokosovým krémem, pečená v banánových listech na otevřeném ohni. Výsledek? Jednoduché, ale chutné jídlo, které spojuje komunitu stejně jako samotná matrilineární tradice.








Matriarchální rysy Bougainvillu:
- Většina z bougainvillských jazykových skupin praktikuje matrilineární systém, Nagovisi a Nasioi jsou z nich nejtradičnější
- Děti patří do matčina klanu
- Nejstarší žena je hlavou svého klanu. Kontroluje pozemky a rozhoduje o tom, kdo je může užívat.
- Rozhodovací pravomoci a nemovitosti dědí většinou nejstarší dcera (matrilineární dědictví).
- Když se muž ožení, stěhuje se k manželčině rodině (matrilokální). Od té chvíle pracuje a vydělává pouze pro ně.
- Ženy jsou zodpovědné za udržování rodinného bohatství, předávání kulturních hodnot a organizování tradičních oslav a obřadů.
- Matrilinealita je pevně spjata s identitou obyvatel Autonomního regionu Bougainville. Děti se o ní učí už od prvního stupně základní školy.

