Volná láska v království žen
Myslíte, že s volnou láskou přišli až hippies? Kdeže. Mosuové z jihozápadní Číny praktikují nevázané vztahy od nepaměti. Nazývají je trefně: „navštěvující manželství“. Partnery si volí bez ohledu na rodinu, majetek či společenské postavení a uznávají jediné – vášnivou lásku.
Mosujské ženy i muži mohou dodnes mít tolik milenců či milenek, kolik jen chtějí, aniž by museli strkat hlavu do chomoutu. Děti vždy patří ženě a její rodině. Tradiční role otce neexistuje. Nejschopnější dcera dědí rodinný majetek a titul šéfky domácnosti, zatímco synové stráví celý svůj život jako maminčini mazánci, pod nadvládou paní domu.
Národ Mosuo byl prvním potenciálním matriarchátem, o němž jsem kdy slyšela, a vlastně nás inspiroval k celému projektu. Můj přítel Simon na něj náhodně narazil při svém putování po Číně už v roce 2000. O devět let později, když jsme k magickému jezeru dorazili společně, byla situace trochu jiná. Region propagovaný jako „království žen“ zaplavovalo už tehdy až milion čínských turistů ročně. Šířily se drby o prostituci, Číňanech přebírajících mosujské podniky a transformaci zdejší kultury v sexuální zábavní park.
A proto, abychom zjistili, jak se věci mají, zaměřili jsme naše dvouměsíční putování právě na turistické destinace kolem vysokohorského jezera Lugu.
Fakta
- Místo: Jezero Lugu na hranici provincií Jün-nan a S’-čchuan (Sečuán) na jihozápadě Číny
- Populace: Kolem 53 tisíc
- Náboženství: 90 % tibetští tantričtí buddhisté, 5 % tradiční animistická víra Daba a 5 % křesťané
- Jazyk: Mosujština (patří do tibetsko-barmské jazykové skupiny) a mandarínská čínština
Na mosujskou prostopášnost poukazovali nejen čínští císařští úředníci, ale také cestovatelé a dobrodruzi. Slavný rakousko-americký objevitel Joseph Rock označil ve čtyřicátých letech 20. století mosujské mravy za pochybné. Jeho současník, ruský orientalista Peter Goulart, pro změnu vylíčil Mosujky jako krásné, vysoké a svůdné ženy s atraktivními tvářemi a dobře zformovanými těly, které myslely jen na to, jak svést co nejvíce mužů.
Mosuové donedávna žili relativně izolováni od okolního světa. Jako první se turistice koncem osmdesátých let minulého století otevřela vesnice Da Luoshi. Dnes mají program pro návštěvníky vypracovaný do detailu: vozí je na lodičkách, zpívají jim svoje milostné písně, prezentují tance a ukazují domy, kde jako zlatý hřeb předvádějí „navštěvující manželství“ – šplhání muže na balkon jeho milenky.
Šama, manažerka rodinného penzionu, má osmiletou dceru se svým navštěvujícím partnerem, který pochází z velké rodiny v Da Luoshi.
Zajímá mě, zda by se svým „manželem“ nechtěla bydlet v jednom domě.
„A k čemu?“ podívá se na mě nechápavě. „Když muž a žena žijí spolu, jen se zbytečně dohadují. Jsou pak oba nešťastní a láska je pryč,“ shrnuje jednoduše svoje přesvědčení o ideálním partnerském soužití.
Mosujské dívky dostanou klíč od svého vlastního „květinového pokoje“ ve třinácti letech. Od té chvíle si mohou k sobe zvát milence. Ze začátku připomíná navštěvující vztah spíš sex na jednu či více nocí a nesmí o něm vědět nikdo z dívčiny rodiny. Tajná milostná aférka se může časem vyvinout do trvalejšího, veřejně uznávaného vztahu. Ani tento „vážný vztah“ však není vázán věrností a dovoluje románky s jinými partnery.
A když se vášeň zcela vytratí? „Prostě vezmu věci, které si u mě muž nechal – klobouk, kapesník, či cokoli jiného, a dám to přede dveře. To je pro něj jasné znamení, že dostal kopačky,“ vysvětluje věcně dvacetiletá Sadama.
Reklamní kampaně cestovních kanceláří inspirují masy Číňanů z většinového etnika Chan k pouti za poznáním této liberální společnosti oproštěné od prudérních omezení čínských tradic. Touží po tom nadýchat se vzduchu sexuální svobody a prožít si svůj sen lásky bez závazků.
„Slyšel jsem, že se tady dá lehce sehnat pěkná holka – a je to pravda,“ vypráví nám čínský podnikatel Michael a objímá při tom o polovinu mladší mosujskou milenku.
Tohle je prostě ráj na zemi,“ rozplývá se s úsměvem od ucha k uchu, takže opravdu připomíná někoho, kdo dosáhl země zaslíbené.
Mosuové dokázali využít své poněkud kontroverzní tradice se vším všudy. V průběhu několik málo let se vypracovali z jedné z nejchudších etnických skupin v Jün-nanu na jednu z nejbohatších. Staví nové penziony, otevírají restaurace, posílají děti studovat. Všude je vidět, jak se jim daří.
Matriarchální rysy kmene Mosuo:
- Mosuové praktikují „navštěvující manželství“ – volné nezávazné vztahy, jejichž počet není nikterak omezován
- Děti patří ženě a přebírají její rodinné jméno. Tradiční role otce neexistuje (matrilineární).
- Nejschopnější dcera dědí rodinný majetek spolu s titulem šéfky domu a ovládá celou rodinu včetně mužů (matrilineární a matrilokální).
- Ženy řídí rodinné turistické podniky: hotely, penziony, restaurace a cestovní agentury.